Friday, January 7, 2011

Solusi kehidupan


Benda yang baik wajib di kongsi bersama kan?

Jadi, selama hampir setahun ini, saya tidak berkongsi benda yang baik yang berlaku pada saya. Rasa bersalah pula.

Rasanya awal bulan 5 atau 6 saya diperkenalkan dengan Majalah Solusi. Antara Majalah yang wajib saya beli tiap bulan.

Solusi bukan majalah hiburan picisan. Harganya mahal, RM9 senaskhah. Tapi selepas membaca, kita akan faham kenapa haranya mahal. Tiada ruang untuk iklan picisan, iklan telefon bimbit. Kalau adapun adalah iklan majalah keagamaan yang lain.

Solusi bukan majalah agama yang 'leweh' yang menyokong sesetengah parti lain, dan membidas parti yang satu lagi. Bukan juga majalah agama yang sarat dengan ayat Quran atau hadis.

Isinya mantap. Pengisian nya berbeza.

Contoh, bila bercerita tentang Telaga Zam Zam. Bukan hanya tentang khasiat dan zat-zat, atau cerita tentang bagaimana ia terhasil dari hentakan kaki siti Hajar, namun juga bagaimana Siti Hajar membuat halangan unutk mengelak dari air Zam Zam mengalir menjadi sungai. Terima kasih kepada Siti Hajar, berkat kecerdikannya, Zam Zam menjadi telaga.

Jadi, nampak disini, kita boleh mengorek dan mengambil banyak ilmu dari Solusi. Isiniya terkini. Bertenaga. Banyak hukum hakam yang melibatkan arus permodenan untuk kita jadikan panduan.

Tahukah kita bahawa sunnah Rasulullah makan guna tiga jari adalah ketika Rasulullah makan kurma sahaja? Tidak la logik untuk kita yang makan nasi, mneggunakan tiga jari sahaja. Lagipun, ia adalah simbolik bahawa makanan adalah bukan benda yang teramat penting dalam arus kehidupan. Hanya tiga jari diperlukan.


P/s: kalau nak order, pesan sahaja di sini. Boleh pesan yang isu terdahulu juga. Saya juga sedang berdikit-dikit mengumpul yang lama-lama. Banyak panduan hidup untuk diikuti.

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin