Wednesday, January 12, 2011

Cuti yang haram

Masuk tahun baru ni, cuti kembali dapat 24 hari. Tambah dengan cuti tahun lepas, ada lagi extra 2 hari. Tahun lepas ambil 3 kali MC.

Selama kerja ni, syukur sebab tak pernah lagi tipu MC. Nak cuti semata-mata sanggup pergi klinik minta MC dengan berbagai alasan sakit perempuan. Walau doktor dah offer cuti, tapi rasa masih boleh bekerja ( dan alang-alang dah separuh hari bekerja), gighkan jua bekerja. Jadi saya puas hati MC saya MC halal.

Cuti 24 hari memang cukup untuk setahun. Kecuali la untuk mereka yang anak selalu sakit. Ramai juga yang dengar-dengar baki cuti tahun lepas ada lagi 20 hari la, 10 hari la. Amboi, tak cuti langsung ke tahun lepas? Rasanya jarang je nampak muka kat office. Bila tanya, cuti. Bukan sehari. Tapi sampai 3 hari cuti. Mana dapat cuti tu kalau baki masih ada 20 hari? Mungkin cuti tak approve kot. Atau guna MC sepanjang tahun. Almaklumlah, Bank Islam ni pemurah, sampai 30 hari beri MC kat staff nya. Sampai naik lemak juga la staff ni. ada yang batuk dan sakit tekak sikit pun nak dah plan nak minta MC esoknya.

Saya ni dah naik muak dengan sikap tidak bertanggungjawab mereka ni. rasa bengang dan tidak percaya pun makin giat bertambah. Sampai hari tu, dah takda langsung orang kat opis, so saya dengan satu staff ni kena kerja. Tapi tiba-tiba staff tu pun nak cuti. Dia janji nak cuti rabu dan khamis je. yang mana Jumaat confirm ada. So, saya bagila. Saya kata, ok, jangan risau, Anis ada jaga office. Tapi rabu dan khamis tu saya dah nak demam. Khamis malam tu memang dah ting tong. Terpikir, boleh ke MC esok. Mcm mana kalau staff tu tetiba nak EL atau MC jumaat tu? sebab dia memang etrkenald engan EL dan MC nya. Kuatkan hati, sebab ada sedikit rasa percaya. Mungkin dia jenis yang bertanggungjawab dengan janjinya. Hari Isnin masuk kerja, tahulah dia MC hari Jumaat tu. bila saya tanya, dia jawab degan tersengih-sengih. Memang hangin satu badan. Memang ada orang kat office selain kami, tapi terus hilang rasa percaya tu. lepas ni jangan harap saya akan allow dia untuk cuti.

Sebut pasal cuti, saya tak faham kenapa golongan berkahwin perlu rasa orang bujang tak payah cuti lama-lama bila raya. Kami pun ada keluarga juga. Kalau awak balik rumah kedua belah pihak, saya fahamla. Tapi kalau balik sebelah pihak je, saya pun ada rumah mak ayah saya juga. Perlu la patuh boss dah cakap samada sebelum atau selepas. Sedih la perangai manusia macam ni.

Sedih bila kita ni dah habis bertanggungjawab, tapi bila part orang lain sewenangnya buat Emergency Leave. Huh.

Ada juga yang selalu jadikan anak sebagai alasan untuk EL. Andai tidak benar anak sakit, tapi tipu, tak takutkah kemudian hari jadi betul-betul? Walau alasan anak sakit perut, mungkin Allah akan makbulkan sakit perut yang akhirnya disahkan kanser perut. Mahu?

Seingatnya, ingatla MC yang haram tu tetap akan haram. Effect? Pada gaji. Kepada siapa gaji diberi? Diri sendiri dan keluarga. Jadi darah daging. Turun temurun.

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin