Wednesday, August 25, 2010

Ramadhan 15. 25 Ogos 2010.


Sudah dua minggu kita umat Islam berpuasa. alhamdulillah. ujian mendatang ditempuhi dengan sabar. panas membahang. sejuk dingin beku. hujan gerimis. tak terbangun sahur. ujian sungguh.
macam mana persiapan raya? rata-rata semua orang dah siap baju raya. saya punya dah siap. adik-adik saya punya belum siap. haha. kakak-kakak opis saya pun ada yang dah setlle , ada yang belum beli apa pun lagi.
Menunggu bonus yang tarikh jangkaan nya asyik tersasar aje. moga-moga hujung bulan ni. puh!
bagi saya, budget raya ni kena simpan siap-siap dari tahun ,lepas lagi. beli kain baju kurung siap-siap sebelum puasa. gasaklah tak ikut trend ke apa. yang penting, masa puasa, tak la penat mencari hari yang tak penat untuk mencari baju di Masjid Jamek yang confirm memenatkan. saya siap beli baju untuk kami adik beradik perempuan, saya belanja. alhamdulillah. ada rezeki simpanan lebih.
duit raya? tak sah kan kalau tak da. walaupun bukan la wajib dalam Islam, tapi apa salahnya kita memeriahkan suasana hari raya tu, menceriakan kanak-kanak. saya suka tengok kanak-kanak tersenyum simpul dapat duit raya. masa kita kecil, sudah puas merasa duit raya dari pakcik makcik dan mak ayah kita. biarlah bila dah kerja begini, kita menghulur pada anak-anak mereka dan juga kepada ibu bapa kita. mereka tak mengharap sejumlah wang besar, tapi memberi mereka sampul raya yang berisi sesuatu pastinya menarik lirikan senyuman di wajah mereka. saya dah rasa itu. puas dapat lihat senyuman bahagia itu.
Memberi duit raya juga bagi saya, biarlah berpada not nya. yang besar-besar, memadai rm10, kalau mampu, lebih kan lah. bagi yang masih kecil, rm3 sudah la. itu untuk saudara mara, untuk tetamu biasa, rm1 pun sudah memadai. ini jika budget kita terhad. yang bonus yang belum tentu berapa bulan. janganlah nak berlebih-lebih. tak perlu risau akan maruah diri tercalar sebab bagi sikit sebab kanak-kanak tu tak ingat pun, berapa kita bagi tahun lepas. biarlah kewangan kita terjaga, jangan dek kerna nak menjaga status, bergolok bergadai mengorek tabung anak pun boleh. hish. tak molek perangai tu.
Kuih raya? pasti tidak sempurna tanpa kuih raya kan? kuih raya kami, ada yang wajib dibuat saban tahun. mana yang lain, saya belikan untuk keluarga. juga sudah ditempah 3 jenis. sedap buatannya. buatan dari hati yang ikhlas, tepung nya baru. bahan-bahan nya dari kualiti yang baik. susah nak jumpa kuih raya macam ni. tiap-tiap tahun saya jadi pembeli setia walau tauke dealer nya dah tak da..:(
alhamdulillah, semua yang patut ada, sudah siap. cuma, harapnya dengan adanya bonus, dapatla saya belikan sesuatu yang menarik untuk emak ayah saya. tak sabar rasanya.
untuk yang lain, berpada-padalah dalam membuat persiapan raya. jangalah kawan sebelah dapat beli 4 pasang baju kurung, kita yang tidak berapa mampu ni nak juga 4 pasang. walhal, hanya raya kedua je pun kita pakai baju raya.
Berpuasa adalah untuk melenturkan hawa nafsu, janganlah kita menjadikan hawa nafsu sebagai raja di hati. beringat-ingat sebelum termenung selepas raya.


Bila la dapat menjenguk Jalan TAR ni? Isk, rindu plak.

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin