Sunday, April 18, 2010

ikhlaskan hati, wahai cikgu

mak dan engku cikgu. cikgu Kemas dan gurubesar. di jerantut, pekerjaan ini diwarisi turn temurun. adik-adik engku ada dua oang jadi cikgu. ada yang berkahiwn dengan cikgu juga. adik beradik mak, ada yang guru besar, ada yang jadi cikgu. mak jadi ckgu Kemas je. sebab mak tak mau ambik exam. tak pe. kami tak kesah. kami tak malu pun. sebab saya pun pernah cita-cita nak ajdi ckgu Kemas macam mak. hehe. tapi mak marah . suh jadi cikgu yang ada degree.
so saya belajar. masuk mRSM, masih utuh cita-cita nak jadi cikgu even masa cakap cita-cita nak jadi ckigu di MRSM, budak-budak gelak. pergggh. sakit hati beb.
bila masuk UIA, ambil ekonomi. tiba-tiba rasa nak jadi Gabenor Bank Negara. hehe. tapi down grade sikit, dapat jadi pegawai bank.
masa jadi pegawai bank ada opportunity jadi cikgu. tapi entahlah. bukan hilang minat. masih suka. bila jumpa budak2 kecik, saya dah biasa tanya ABC, mengeja atau menghafal sifir. well, itu yang mak n engku selalu buat kat kami bila ada amsa lapang, sebab tu kami bijak (riak sudah!)...
saya hampa. hampa dengan perengai mereka yang menjadi cikgu, ambik KPLI sebagai last option bila tak dapat kerja yang diidamkan, macam engineer.. ramai, sangat ramai budak yang jadi cikgu sebab itu je yang menjamin dihari tua nanti... (ahh, keje bank banyak gak simpanan hari tua..).. bila niat awal tidak elok, mahu duit, mahu kumpul elaun, mahu beli kete besar, mahu rehat waktu petang, mahu cuti 2 bulan hujung tahun, kamu akan bertemu dengan anak murid yang tersangat mencabar nya.. anak murid kau akan jadi sangat kurang ajar, tidak berotak, dek kerna ketidak ikhlasan hati kamu.. bukan senang nak jumpat cikgu yang ikhlas sekarang, even time saya belajar, saya da seorang cikgu bahasa inggeris yang cantik, belajar oversea, bertudung menuup aurat sempurna, tapi pernah mengeluarkan ayat 'saya jadi cikgu bukan sebab saya nak sangat, tapi atuk saya yang paksa'.. walaupun betul kenyataan tu, patutkah seorang cikgu berkata begitu depan anak murid nya?? macam celaka sungguh.
mak dan engku mengajar dengan penuh ikhlas. alhamdulillah, anak murid mak umur 5 tahun dah pandai membaca.. dah pandai mengeja, kenal suku kata..
anak murid engku, dapat 5A, ayahnya datang epluk engku dengan gembira. sebba egku bukan urubesar yang kerjanya hanya sibuk na mencantiikan landskap sekolah.. tapi dia turut turn mengajar subjek kegemaran nya, Matematik.. dia reka sendiri formula Matematik. sebab tu, pengawas exam sibuk duk tengok apa yang saya buat tme UPSAR 1996. hehe, memori..
oleh itu, walaupun sekarang belum hari guru lagi, saya menyeru, cikgu, bakal cikgu, sematkan keikhlasan di hati masing-masing.. kelak, anak-anak murd kamu mampu berjaya dna mendokan kamu di akhirat kelak.. to miss weed, saya terharu dengan kamu!

3 comments:

Tulip said...

insyaAllah..sebagai bakal guru..keikhlasan itu penting...

hanys said...

tahniah.. ikhlas2 selalu ye..

yanz said...

SALAM. jom kongsikan di yanz-family.blogspot.com

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin