Wednesday, October 14, 2009

Aku (dan kau)

Aku (dan kau) selalu marah bila orang datang lambat ketika meeting. Kononnya ‘inilah janji Melayu’, selalu lambat. Tapi bila meeting dengan Nya, sentiasa tepat waktu kah? Sudah dikatakan, solat itu 5 waktu, bukan 5 kali.

Aku (dan kau) mampu habiskan membaca novel kegemaran, majalah mingguan, majalah hiburan dan suratkhabar dalam satu hari sahaja. Tapi bila membaca kitab dariNya, teramatlah payah . satu muka surat pun terasa seperti membaca berpuluh-puluh muka surat.

Aku (dan kau) tidak kisah berhabis bagai demi handbag, kasut, kemeja berjenama, kain sutera dan kereta mewah. Tapi rukun Islam yang ke 5 pun terkapai-kapai nak menyempurnakannya. Alasan daftar sekarang, belum tentu dapat pergi. Jadi untuk apa wang ringgit aku (dan kau), jika mampu pergi menggunakan swasta atau package lain?

Aku (dan kau) sibuk mengomen pakaian orang tidak menepati syarak. Tidak syariah compliance. Berpakaian mengikut syariah compliance, tapi ber make up sakan, berwangi-wangian, itu syariah compliance kah? mengikut hukum syarak kah?

Aku (dan kau) selalu marah atau bengang bila dapat tau ada orang kutuk belakang. Kononnya ‘kawan makan kawan’. Tapi, benarkah aku (dan kau) tidak pernah kutuk orang di belakang.

Aku (dan kau) bengang dengan perangai orang yang kedekut tahap haji bakhil. Tapi bila diri sendiri menghindar untuk berdoa kepada yang Esa, bukankah aku (dan kau) juga dikira dalam golongan yang kedekut?

Aku (dan kau) selalu marah-marah, bengang sebab bonus tidak sebanyak orang lain. Kononnya ‘tak Nampak pun kerja mereka banyak’. Tapi, benar-benarkah aku (dan kau) buat kerja setulus hati, jujur, tiada curi tulang, tiada main game, tiada shopping, tiada berborak dari 9 sampai 6 ptg.

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin